Monday, May 3, 2010

Ujian itu satu tarbiyah buat diri setiap insan

Bismillahirrahmanirrahim..
Aku mengharapkan belas kasihMu Ya Allah dalam penulisanku ini, agar mudah untuk aku terus thabat di jalanMu ini..


Seringkali aku termenung sendirian mengenangkan apa yg bakal terjadi kpd diriku slps ini.. Tatkala sahabat2ku semuanya begembira dalam mmbuat kputusan utk memilih major course utk di gombak nnti, tp ak..?? masih lg terpinga2 ttg hala tuju hidupku sendiri..


bkan utk mmbuka pekung di dada, tetapi niatku ini hnyalah utk meluahkan perasaan ttg apa yg sedang ku alami saat ini.. dgn pelbagai dugaan yg aku terima bermula dgn mslh dlmn driku yg brkaitan dgn hatiku sndri, dtmbah pula dgn tragedi yg menimpa diri ini, dgn mslh pelajaran yg tidak pernah tidak mghantui diriku, kdg2 aku pernah terfikir, sayangkah Allah padaku..?? sehingga aku diuji dgn pelbagai mehnah ini..??


dan baru sbntr td aku sekali lagi diuji dgn satu lagi ujian tatkala menjelang musim peperiksaan.. ketika dlm perjalanan menuju ke UIA drpd kolej abgku di mantin, Seremban, telah ditakdirkan Allah bhwa aku akan mengalami satu kemalangan jalan raya.. tiba2 sahaja motor yg sdg aku pandu hilang kwln entah mengapa tanpa aku ketahui sebabnya... ketika di ats motor yg sdg trhuyung hayang, aku berfikir bhwa adakah aku akan mati..?? aku bertanya kpd diriku sendiri sudah cukupkah amalan ibadahku utk dijadikan bekalan ke akhirat?Allah masih memberiku peluang lagi, lantas tiba2 hadir satu kekuatan yg mmbolehkan aku untuk mengawal motorku menuju ke bahu jalan..


dan motorku rebah bersama2 aku dan terseret dlm bbrapa meter di bahu jalan sehingga bertembung dgn sebuah van yg diletakkan di tepi jalan tersebut.. sebelum itu, sekali lagi aku berfikir, adakah aku akan mati..?? adakah aku akan mati..??


mungkin sudah ditakdirkan Allah SWT yg ajalku masih belum tiba, Allah telah memberikan aku peluang utk aku terus beramal dan bertaubat kpdNya... Terima kasih Ya Allah.. Engkaulah sebaik2 pemberi pertolongan dan Engkaulah Yg Maha Pengampun..


kemudian aku cuba utk bangun walaupun dlm keadaan yg msih terhuyung hayang.. aku lihat orang ramai sudah mula mengelilingi aku.. rata2 mereka adalah berbangsa cina.. mereka bertanyakan kpdku ttg keadaanku, ttg bagaimana aku boleh terbabas.. aku menerangkan kepada mereka satu persatu.. kemudian aku lihat mereka mula melihat kpd van yg aku langgar td.. aku berfikir sejenak, Allah, abes la duit aku nk kene bayar ganti rugi van yg da remuk itu.. tp, sekali lagi Allah mmberikan pertolonganNya kpdku dgn mmbuatkan hati2 mereka (org2 cina) itu tidak marah kepadaku, sebaliknya menasihatkan aku supaya berhati2.. Ya Allah, sekali lagi aku bersyukur atas rahmat dan pertolonganMu..


org ramai sudah mula bersurai dan aku harus segera meneruskan perjalananku utk tiba di UIA sblm petang utk mghantar borang memilih major course di Gombak nanti.. aku cuba utk mghidupkan enjin, alhamdulillah, masih berfungsi.. tp, sekali lagi aku diuji tatkala ingin mula memusing pedal.. motorku tidak dapat berjalan... Allah, apa lg ujian yg aku prlu hadapi..??


dgn berat hati aku menuntun motorku ke kedai motosikal di seberang jalan... bila aku tanya tokey kedai 2, dia ckp "rantai  moto u sdah ptus r, mau ganti yg ori ke yg bese2 punya..??" aku bertanya kmbali, "klu yg ori brape..?? yg bese2..?? tokey 2 jwb, "klu yg ori 85, siap psg skaly, klu yg bese2 30 je, tp sminggu lebih ptus r..".. Allah, xkn r aku nk bli yg bese2 punye, aku cuba selak dompetku utk tgk baki wangku.. alhamdulillah, duitku tggl lagi dlm 80 lebih.. nk xnk terpaksalah aku beli yg ori 2.. aku berkata kpd diriku lagi, "terbanglah duit poket aku, adess.."
tp, jauh dlm sudut hati aku, ada satu suara yg menempelak kembali perasaanku ketika itu... ia seakan2 menyoal kembali kpdku, "ala, berapa sgt r duit yg ko perlu guna klu nk dibandingkan dgn nyawa ko yg terselamat..? lgpun, duit itu pun dtg drpd rezeki yg Allah kurniakan juga, so apa yg nk berkira sgt?".....


aku terus berfikir dgn fikiran yg berkecamuk.........


sementara menunggu motorku siap dibaiki, aku melihat kepada kecederaan yg terdapat padaku, aku lihat darah masih keluar drpd kaki kiriku, manakala kaki kananku hanya mengalami luka kecil.. aku pergi ke kedai ubat yg berdekatan utk mmbeli handyplast, utk menampal kecederaanku dan menghentikan pengeluaran darah... tp, apa yg aku jauh lebih risaukan ialah keadaan tangan kananku, yg sakit.. mgkin terkehel akibat hentakan di van tadi.. tangan kananku tidak dapat bergerak dgn byk seperti biasa...


selapas motorku siap dibaiki, aku cuba meneruskan perjalanan dgn tangan dan kaki yg cedera..
dan akhirnya, alhamdulillah sampai di UIA.. aku meminta kebenaran pak guard utk parking motor dlm UIA, sbg lgkah berjaga2 drpd kes kecurian..


aku bergerak menuju ke bilikku dan meletak barang2ku dan mmbawa laptop yg pak cikku pinjamkan kpdku ke bilik sahabatku utk 0n9.. sempat lagi 0n9 2.. haha.. aku postkan ttg kemalangan yg menimpa diriku di ym, fb dan lain2... xsampai bbrapa mnit, ada yg bertanyakan ttg keadaanku... Alhamdulillah, terma kasih Ya Allah kerna tlah mmberikan kpdku shbt2 yg ambil berat akn diriku...=) shingga kini masih ada yg mghntr msg@ym@ comment brtanyakan ttgku... syukur Ya Allah ats nikmat kurniaanMu ini..


hmm, sekarang ni aku di UIA, bersedia utk mghadapi final exam yg akan bermula pd 5hb(rabu) hingga 7hb(jumaat) (utk paper aku je r.. yg lain da start exam da...) cuma aku bimbang, mampukah aku untuk menjawab peperiksaan dgn berjaya memandangkan tangan kananku tidak dapat bergerak dgn bebas..??


aku terus berfikir, berfikir dan berfikir.... pasti ada sebab untuk semua ini berlaku... Ujian ini adalah satu tarbiyah buat diri setiap insan, dan sebagai tanda Allah masih ambil peduli akan kita dan masih sayangkan kita... Terima kasih Ya Allah ats nikmat pemberianMu yg xterkira...


(cerita ini hnyalah sebgi luahan perasaan aku, n utk pedoman diriku dan sesiapa sahaja.. juz nk relatekan dgn point2 dibawah shje..=p)


di bwh adalah pertanyaan yg sering kita soal kpd diri kita berserta jawapannya sekali.. oleh itu renung2kan dan selamat beramal.. (^_____^)


Kita selalu Bertanya...... dan (ternyata) Al-Quran sudah menjawabnya... 
KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?
QURAN  MENJAWAB :

"
Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja  mengatakan;  "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka  tidak diuji? Dan sesungguhnya  Kami telah menguji org2 yg sebelum  mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan,  sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
(Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU  IDAM-IDAMKAN
QURAN  MENJAWAB :

"
Boleh jadi kamu membenci sesua tu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah Al-Baqarah ayat  216)
KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT  INI?
QURAN  MENJAWAB :

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
(Surah Al-Baqarah ayat 286)
KITA BERTANYA : KENAPA RASA  FRUST?
QURAN  MENJAWAB :

"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg
beriman."

(Surah Al-Imran ayat 139)
KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU  MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB :

"Wahai orang-orang yang beriman!  Bersabarlah kamu (menghadapi  segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan),  dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya,  kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU  MENGHADAPINYA?
QURAN  MENJAWAB :

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali  kepada orang-orang yang khusyuk" 
(Surah Al-Baqarah ayat : 45)
KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
QURAN  MENJAWAB :

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta  mereka dengan memberikan syurga utk mereka... "
(Surah At-Taubah ayat : 111)
KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU  BERHARAP?
QURAN  MENJAWAB :

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
(Surah At-Taubah ayat  129)
KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT  TAHAN!!!
QURAN  MENJAWAB :

"
... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah.  Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg  kafir."
(Surah Yusuf ayat 12)

2 comments:

mujahidah_qurratuaini said...

insyaAllah, Allah masih sygkn anta..
jd pringatan gak utk diri ana spy bykkn amal ibadah, mati xkira umur en?
urm,,ske ngan post anta psl kita b'tny quran m'jwb 2..syukran2 coz b'kongsi.

Abdullah said...

insyaAllah, kita merancang Allah jua merancang, namun perancangan Allah sahajalah yg terbaik utk ita semua..
afwan kathiran.. mmg tugas kte as muslim utk berpesan2 dgn kebenaran and kesabaran.. wallahu'alam..=)